Uw specialist voor beton en metselwerk

 Onderwaterbeton.


AP Bouw.com is zelfs in staat om beton onderwater aan te brengen, op zowel kleine als (zeer)grote projecten.



Project Antwerpen
In de haven van Antwerpen is er ten behoeve van de Liefkenshoek spoortunnel, lengte circa 6 kilometer per tunnelkoker, cirac 25000m3 lage sterktemortel verpompt en aangebracht. 


•  Lage sterktemortel: 
    25.000m3 (2.778*9m³ @ 360m³/u)

•  Staalvezelbeton: 
    16.000m3 (1.778*9m³ @ 320m³/u)

 


Op deze lagesterkte mortel is een aantal maanden later een staalvezelvloer aangebracht. 
Indien de tunnelboor door de lagesterktemortel heen ging was er ballast noodzakelijk en hiervoor diende staalversterkte mortel.

 

Het begin van de beide storten begon circa 60 meter uit de oever. 
Met behulp van pontons met daarop drijvende betonleidingen, circa 250 meter lang en 4 stuks naast elkaar, is met 4 betonpompen de mortel verpompt.

   

 

 

 

In het midden van het kanaal / haven is het gehele equipment verhuist naar de andere oever en hier werd het proces herhaald. 

24 uur lang werd er in een constante stroom betonmortel aangevoerd, verpompt en, met behulp van de dobbermethode, verwerkt. 

De Antigoontunnel (officieus ook vaak Liefkenshoekspoortunnel genoemd) is een spoortunnel van de Belgische spoorinfrastructuurbeheerder Infrabel voor het goederenvervoer in de haven van Antwerpen. 
De tunnel verbindt de Antwerpse linkeroever op het grondgebied van de gemeente Beveren met de rest van de Antwerpse haven. 

Op 12 november 2008 werd begonnen aan de bouwwerken van het project. 
De Duitse 102 m lange tunnelboormachine kwam in november 2009 en werkte van januari 2010 tot september 2011 aan het boren van twee tunnelkokers 40m diep onder de Schelde en het Kanaaldok, maar ook onder de terreinen van Evonik-Degussa. 
De werken werden uitgevoerd door een combinatie van drie grote aannemers voor het project onder de naam Locobouw werkend.

citypomp betonpomp aanhanger-betonpomp